Zasady obowiązujące pedagoga szkolnego Realizując swoje statutowe zadania pedagog szkolny kieruje się następującymi zasadami: - zasadą dyskretności opieki, która wynika z prawa dziecka do godności osobistej i wynika - zasadą odpowiedzialności za pełny rozwój każdego ucznia, bo każde dziecko jest najwyższą wartością. Pedagog stara się poznać indywidualne możliwości każdego ucznia, jego warunki rodzinne, społeczne i wiedzę tę wykorzystuje organizując proces wychowania, - zasadą ufności opiekuńczej, która wynika z konieczności wzbudzania w uczniach przeświadczenia, że pedagog jest tą osobą, u której zawsze znajdą wsparcie i pomoc. Pedagog stara się, żeby uczniowie widzieli w nim przyjaciela, do którego mogą się zwrócić w każdej sprawie, - zasadą podmiotowości ucznia, która wynika z założenia, że dziecko jest podmiotem wszystkich działań. Pedagog stara się wyrabiać u uczniów poczucie odpowiedzialności za siebie i swoich kolegów, - zasadą bezwzględnej walki z zagrożeniami rozwoju uczniów. Rola pedagoga wymaga ogromnego wyczulenia na wszelkie nieprawidłowości, wypaczenia i deformacje zarówno w życiu szkolnym jak i najbliższym środowisku uczniów. Aby wzbogacić swój warsztat pracy na pedagog musi na bieżąco brać udział w różnorodnych kursach Literatura Sławomira Głasek, "Z doświadczeń pedagoga szkolnego", Problemy Opiekuńczo Wychowawcze, nr 5 (410), maj 2002
|